Jak fotografować burze i pioruny? [poradnik]

Ten artykuł ma 2 strony:

Jak fotografować burze?

Pierwsze i najważniejsze: trzeba ustawićw aparacie wykonywanie zdjęć z formatu JPG w format RAW. Jeżeli Twój aparat nie może zapisywać plików w formacie RAW sprawdź czy obsługuje format TIFF, w ostateczności pozostaw format JPG. Format RAW, TIFF ułatwia obróbkę wykonanych fotografii, umożliwiając wyciągnięcie dużej ilości detali, które mogą nie być widoczne przed przystąpieniem do procesu obróbki.

Parking stacji benzynowej w okolicach Nekli w okolicach Poznania. Błyskawica nad drogą krajową. Canon 5D Mark III, Samyang 14 mm f/2.8, ISO 320, F/5.6 (manualny obiektyw nie przenosi informacji o przysłonie do exifa, wartość F z pamięci) T 30 s.

Będąc już na miejscy rozstawiamy sprzęt pamiętając, aby ustawić statyw na stabilnym podłożu, żeby podmuch wiatru nie wywrócił go wraz z aparatem oraz, aby statyw nie zapadał nam się w ziemi. Po zamontowaniu aparatu na statywie ustaw kadr i wykonaj kilka fotografii próbnych, by mieć pewność, że kompozycja spełnia Twoje oczekiwania. Jeżeli nie jesteś zadowolony z kadru, przejdź w inne miejsce, załóż inny obiektyw, wykonaj kilka próbnych zdjęć. Przełącz obiektyw w tryb ręcznego ostrzenia (przełącznik na obiektywie przestawiamy z AF na M, więcej w instrukcji obsługi obiektywu). Automatyczne ostrzenie w nocnych warunkach, przy wyładowaniach, nie sprawdza się, aparat może nie znajdować i ustawiać ostrości, przez co nie wykonamy zdjęcia. Ustawiaj ostrość na oko wykonując kolejne próbne kadry i podglądając wynik na ekranie aparatu, do uzyskania ostrości w wybranym przez nas elemencie kadru np. drzewo, budynek. Możesz także skorzystać z tabel hiperfokalnych lub ustawić obiektyw na nieskończoność (więcej w instrukcji obsługi obiektywu), jednak ta metoda nie zawsze się sprawdza.

Przełącz aparat w tryb M — manual lub B — bulb (jak ustawić w aparacie tryby fotografowania znajdziesz w instrukcji obsługi aparatu).

Tryb M - manual pozwala ustawić nam ISO, F — przysłona oraz czas (najczęściej z zakresu 1/8000 — 30 sekund — dokładnie określa to instrukcja aparatu)

Tryb B - bulb pozwala ustawić nam ISO, F — przysłona oraz przy użyciu interwałometru dowolny czas z zakresu 1/8000 — dowolny czas – (dokładnie określa to instrukcja obsługi aparatu i interwałometru)

Rogalin widok na stare kilkusetletnie dęby, otwarta polana, brak deszczu. Canon 5D Mark III, Samyang 14 mm f/2.8, ISO 320, F/8 (manualny obiektyw nie przenosi informacji o przysłonie do exifa, wartość F z pamięci) T 20 s.

Ważne: nie istnieją uniwersalne ustawienia dla burzy. Wszystkie ustawienia zależą od miejsca, w którym fotografujemy, ilości otaczającego nas światła, opadów deszczu, chmur na niebie, intensywności, jasności, odległości wyładowań.
Postaramy się naprowadzić Was na samodzielny dobór optymalnych ustawień.

Czas, czułość i przysłona — jak ustawić aparat?

  • Czas naświetlania - dobierając czas starajmy się ustawić w zakresie 8 a 30 sekund. Czas z tego zakresu pozwala zaoszczędzić migawkę, wykonujemy mniej zdjęć, zwiększamy prawdopodobieństwo uchwycenia wyładowania atmosferycznego oraz złapania kilku piorunów na jednej fotografii.
  • Czułość - najczęściej dobieramy z zakresu ISO 200 — 1600. Czym wyższe ISO, tym większa czułość matrycy powodująca większą ilość szumu oraz artefaktów. Z doświadczenia w warunkach miejskich dobieramy ISO między 200 a 640 przez ilość zastanego światła, w warunkach pozamiejskich 400 a 800, mniejsza ilość światła zastanego.
  • Wartość przysłony - warto ustawić przysłonę w zakresie f/2.8 — f/11. Czym bardziej otwarta przysłona np. f/2.8, tym więcej światła wpada na matrycę, jednak zbieramy mniej detali. Czym bardziej zamknięta przysłona np. f/11, tym mniej światła wpada na matrycę, zbieramy więcej detali. Jednak przy zbyt przymkniętej przysłonie możemy nie uchwycić mniej widocznych wyładowań.

Trójkąt ekspozycji w fotografii — jak go rozumieć? [poradnik]

Trójkąt ekspozycji to pojęcie opisujące zależność między poszczególnymi parametrami — czasem ekspozycji, przysłoną i czułością ISO. Przyjrzyjmy…

Jak to połączyć? Nie istnieje jedno uniwersalne ustawienie. Każde warunki, miejsce, każda burza, a nawet różne wyładowania, wymagają różnych ustawień. Standardowo dla warunków miejskich przyjmuje się początkowe ustawienia: 15 sekund, ISO 400, f/8. Po pierwszych wyładowaniach sprawdzamy efekt i korygujemy ISO lub przysłonę, względnie czas. Nasze efekty sprawdzamy w miarę często podczas braku wyładowań, aby wprowadzać kolejne korekty w kadrze oraz ustawieniach.

Najlepsze warunki do fotografowania uzyskujemy w czasie, gdy burza jest na tyle daleko, że jeszcze u Nas nie pada. Brak deszczu daje nam bardzo dobrą widoczność piorunów i znikomą ilość prześwietlonych kadrów.

Zalecamy zaprzestanie fotografowania, gdy deszcz lub grad zaczynają mocniej padać. Gdy deszcz już mocno zacina, my, jak i przednia soczewka obiektu, będziemy mokrzy, a większość wyładowań będzie powodować duże rozbłyski, które przepalą nam zdjęcie. Przy fotografowaniu burzy przy większym deszczy jest jak z fotografowaniem przy użyciu lampy błyskowej, w deszczu uzyskamy efekt ściany światła.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Podstawy fotografii

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

7 powodów, dla których warto być fotografem Fotografia makro - praktyczne porady dla początkujących [poradnik] Jak fotografować koty, aby nie dostać przy tym kota [poradnik] Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] Inspirujące pomysły na ciekawe zdjęcia zimą Jak uzyskać na zdjęciach piękny bokeh? Wystarczy 5 minut [poradnik] 10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik] 8 dobrych rad dla początkujących fotografów [poradnik] Jeśli nie Photoshop, to co? Alternatywne, darmowe programy do edycji zdjęć Fotografowanie w krajach egzotycznych. Skuteczne rady, jak się przygotować Szybkie wygładzanie przejść tonalnych na skórze w Adobe Photoshop [wideoporadnik] Najczęstsze błędy w zarządzaniu marką wśród fotografów Naśladując National Geographic, czyli domowe fotopułapki w praktyce Szybkie metody gradacji kolorystycznej w Adobe Photoshop [wideoporadnik] Jak fotografować Perseidy? [poradnik] Fotografowanie pod wodą – podstawowe rady na dobry początek [poradnik] Krok po kroku: obróbka krajobrazów w Adobe Lightroom [wideoporadnik] Metoda odwróconego filtra górnoprzepustowego - dobry sposób na wygładzenie skóry [wideoporadnik] Rodzaje i wielkości matryc - wszystko, co powinieneś wiedzieć [poradnik] Błyskawiczna i efektowna obróbka wakacyjnych zdjęć w Adobe Lightroom [wideoporadnik] Frymografia: Gatunek pierwszej klasy Złota godzina - jak ją wykorzystać w naszych zdjęciach? [poradnik] Jak zostać zawodowym fotografem? Ile to kosztuje? Domowe studio fotograficzne, czyli jak zacząć cz.1

Popularne w tym tygodniu:

5 szybkich rad, jak robić lepsze zdjęcia Jak wybrać najlepsze akumulatorki do lamp błyskowych? Zdjęcie ze stocka - jakimi prawami się rządzą i skąd wziąć je za darmo?